Witamina C a zdrowie jamy ustnej

Witamina C a zdrowie jamy ustnej

Witamina C (kwas askorbinowy) jest bardzo silnym przeciwutleniaczem - niszczy wolne rodniki, spowalniając przez to procesy starzenia. Bierze udział w produkcji kolagenu (główny budulec tkanki łącznej- ścięgna, chrząstki, kości). Odpowiada też za elastyczność skóry (przeciwdziała starzeniu). 

Niski poziom witaminy C osłabia komórki - stąd większa podatność na infekcje. Niski poziom tej witaminy w organizmie może powodować:

  • krwawienie i stany zapalne dziąseł,
  • gorsze gojenie się ran, niższą krzepliwość krwi,
  • bóle mięśni, stawów i kości,
  • częste infekcje,
  • wachania nastrojów,
  • siniaki.

Dlatego bardzo istotna jest nasza codzienna dieta bogata w produkty zawierające witaminę C!

Należą do nich:  

  • warzywa: kapusta, brukselka, zielona pietruszka, papryka, chrzan, kiszona kapusta;
  • owoce: dzika róża, czarna porzeczka, czarny bez, pigwa, cytryna, truskawki, maliny, rokitnik;
  • zboża;
  • mleko;
  • żółtko jaj.

Pamietajmy, że obróbka termiczna niszczy 75% witaminy C, również światło i tlen - dlatego tak istotna jest świeżość produktów.

Zapotrzebowanie  na witaminę C zmienia się z wiekiem. Im jesteśmy starsi tym więcej jej potrzebujemy. Palacze potrzebują jej również więcej. Należy zwrócić też uwagę na to, że przyswajalność wit.C. zależy od obecności żelaza!  Dlatego produkty zawierające witaminę C powinnyśmy łączyć z produktami zawierającymi żelazo (orzechy, czerwone mięso, drób, żółtka jaja, podroby (wątroba), natka pietruszki, brokuły, groch, chleb żytni pełnoziarnisty.