Zadbajmy o odpowiedni poziom witaminy D3

Zadbajmy o odpowiedni poziom witaminy D3

Mamy jesień. Krótkie dni, słońca coraz mniej. Częściej przebywamy w domu niż na świeżym powietrzu. Dlatego warto przyjrzeć się uważniej mało jeszcze przez nas docenianej witaminie D3.

Jeżeli chcemy mieć zdrowe i mocne zęby i kości to musimy zadbać o odpowiedni poziom witaminy D3 w naszym organizmie. A witamina D3 ma ogromny wpływ na cały nasz organizm.

Niedobór witaminy D3 powoduje:

  • choroby przyzębia, próchnicę 
  • zwiększa ryzyko chorób autoimmunologicznych (np. reumatologiczne zapalenie stawów, toczeń)
  • rozwój chorób nowotworowych
  • zwiększa ryzyko otyłości i chorób układu krążenia
  • może przyspieszyć proces starzenia się organizmu
  • osłabienie siły mięśni
  • bezsenność
  • zaburzenia widzenia
  • niesmak i pieczenie w jamie ustnej i gardle.

Przyczyny niedoboru witaminy D3 to:

  • niedostateczna ekspozycja na światło słoneczne (jesień, zima, latem-filtry przeciwsłoneczne)
  • schorzenia (stany zapalne, marskość)
  • stosowanie niektórych leków (np.przeciwpadaczkowych)
  • szereg chorób związanych z zespołem złego wchłaniania (np. nietolerancja laktozy)
  • zbyt niski poziom witaminy D3 powoduje wykorzystania wapnia i może prowadzić u dzieci do krzywicy, u dorosłych do osteomalacji (rozmiękania kości) jak rownież osteoporozy (zrzeszotnienia kości).

Nadmiar witaminy D3

jest równie groźny i wynika najcześciej z przedawkowania preparatów mineralno-witaminowych. Objawy nadmiaru to:

  • utrata apetytu, nudności, wymioty
  • zwiększone pragnienie przyczyniające się do nadmiernego oddawania moczu
  • zmęczenie 
  • pocenie się i świąd skóry.

Dalszą konsekwencją może być osiadanie wapnia w innych tkankach, co prowadzi do:

  • uszkodzenia mięśnia sercowego i układu nerwowego
  • kamicy pęcherzyka żółciowego i nerek
  • deformacji płodu oraz kości (w przypadku kobiety w ciąży).


Każda dorosła osoba ma indywidualne zapotrzebowanie na witaminę D3.


Ważne jest rownież naturalne wspomaganie naszego organizmu np. odpowiednia dieta - najwiecej witaminy D3 jest w mięsie ryb tłustych, w tranie, nabiale - żółte sery, żółtko jaj.


(żródło: zdrowie.tvn, poradnik zdrowie.pl)